*
 
Κατεβάστε εδώ δωρεάν το νέο ebook SD-ΕΠΙΘΕΣΗ (version 1.24) και το ebook "πώς να απαλλαγείτε από το κάπνισμα πανεύκολα! (version 5.2).

Author Topic: Ταυρίνη (taurine) - άφθονη και απαραίτητη στο σώμα  (Read 1400 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Θανάσης Αποστόλου

  • Διαχειριστής
  • ιδρυτικό μέλος
  • *****
  • Thank You
  • -Given: 214
  • -Receive: 171
  • Gender: Male
  • να πέσεις; επιτρέπεται. να σηκωθείς; ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ !
Ταυρίνη

Μη σας μπερδεύει το όνομα και η παρουσία της στα ενεργειακά ποτά. Δεν είναι διεγερτική ουσία σαν την καφεΐνη, ούτε αναβολικό ή “σπέρμα ταύρου” όπως νομίζουν μερικοί.. Είναι ένα πολύ σημαντικό αμυνοξύ που εμπλέκεται σε πολλές μεταβολικές διαδικασίες. Ο ρόλος της είναι σημαντικός για την όραση, την καρδιά, τον εγκέφαλο, τη σύνθεση της χολής, το νευρικό σύστημα και την αποτοξίνωση μεταξύ άλλων. Αφθονεί στο σώμα το δικό μας (περίπου 70 γρ. συνολικά σε έναν άνθρωπο 70 κιλών) και των ζώων, αλλά δεν υπάρχει στο φυτικό βασίλειο και το βασίλειο των βακτηρίων παρά μόνο σε ίχνη.

Το σώμα τη συνθέτει μόνο του από κυστεΐνη και άλλα συστατικά. Η λήψη της μέσω της τροφής είναι απαραίτητη στα βρέφη (υπάρχει στο μητρικό γάλα), αλλά και στους ενήλικες, διότι στον άνθρωπο η ικανότητα ενδογενούς παραγωγής της είναι περιορισμένη σε σχέση με τα χορτοφάγα θηλαστικά. Για παράδειγμα η ικανότητά των ποντικιών να συνθέτουν ταυρίνη είναι τριπλάσια από του ανθρώπου. Από την άλλη, οι γάτες (γάτα, τίγρης, λιοντάρι κλπ) που είναι σαρκοφάγα, έχουν χάσει εντελώς την ικανότητα ενδογενούς παραγωγής, οπότε στηρίζονται αποκλειστικά στη διαιτητική πρόσληψη. Γάτες με διατροφή χωρίς ταυρίνη παθαίνουν μόνιμη τύφλωση σε μεγάλη ηλικία.

Ο άνθρωπος ως προς αυτή την ικανότητα ενδογενούς παραγωγής, είναι ξεκάθαρα κάπου στη μέση, και αυτή είναι μία ακόμη βιολογική απόδειξη ότι είμαστε παμφάγοι. Η ταυρίνη υπάρχει στα κρεατικά και στα θαλασσινά. Μία έρευνα έδειξε ότι χορτοφάγοι είχαν μειωμένα επίπεδα ταυρίνης κατά 78% σε σχέση με τους παμφάγους.


Αξίζει να πάρει κανείς συμπλήρωμα;

Η ταυρίνη είναι ένα συμπλήρωμα που με προβληματίζει κατά πόσο ωφελεί συμπληρωματική λήψη της. Μία ισοροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει ζωικά τρόφιμα δε χρειάζεται συμπλήρωση με ταυρίνη. Γενικά είμαι κατά της λήψης μεμονωμένων αμινοξέων, εκτός από λίγες περιπτώσεις που γνωρίζουμε τι παίρνουμε και γιατί. Και για αθλητές, νομίζω ότι δεν υπάρχει γενικά λόγος να παίρνουν ταυρίνη.

Υπάρχουν κάποιες καταστάσεις στις οποίες ίσως θα άξιζε να εξεταστεί το ενδεχόμενο συμπληρωματικής λήψης. Αυτές είναι η αυστηρή χορτοφαγία και κάποιες άλλες. Ένα κίνητρο που με έκανε να δοκιμάσω την ταυρίνη ήταν τα προβλήματα που έχω στα μάτια (τα έχω ταλαιπωρήσει πολύ από τη μελέτη). Ήθελα επίσης να δω αν βοηθά στον ύπνο κ κάποια άλλα πράγματα.

Παρακάτω παραθέτω κάποιους λόγους για τους οποίους μπορεί κάποιος να δοκιμάσει ταυρίνη.

Quote
Some people take taurine supplements as medicine to treat congestive heart failure (CHF), high blood pressure, liver disease (hepatitis), high cholesterol (hypercholesterolemia), and cystic fibrosis. Other uses include seizure disorders (epilepsy), autism, attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD), eye problems (disorders of the retina), diabetes, and alcoholism. It is also used to improve mental performance and as an antioxidant. Antioxidants protect cells of the body from damage that results from certain chemical reactions involving oxygen (oxidation).
πηγή: webmd.com

από την ίδια σελίδα, μερικά συνοπτικά συμπεράσματα για τις χρήσεις της:
Quote
Possibly Effective for:
    Congestive heart failure (CHF). Taking 2-3 grams of taurine by mouth one to two times daily for 6-8 weeks seems to improve heart function and symptoms in patients with moderate heart failure (New York Heart Association (NYHA) functional class II) to severe heart failure (New York Heart Association (NYHA) functional class IV). Some patients with severe heart failure rapidly improve from NYHA class IV to II after 4-8 weeks of treatment. Improvement seems to continue for as long as taurine treatment is continued, up to one year.
    Liver disease (hepatitis). Early research suggests that taking 1.5-4 grams of taurine daily for up to 3 months improves liver function in people with hepatitis.

Possibly Ineffective for:
    Infant development. Research suggests that feeding infants a formula containing taurine for up to 12 weeks does not affect weight, height, head circumference, or behavior in infants.

Insufficient Evidence for:
    An eye disease called age-related macular degeneration (AMD). Early research suggests that taking a nutritional supplement containing taurine by mouth, in addition to standard care for 6 months, improves vision in people with AMD.
    Cystic fibrosis. Taurine supplementation might be useful along with usual treatment to reduce fatty stools (steatorrhea) in children with cystic fibrosis. However, it does not seem to improve growth, lung function, or other symptoms of cystic fibrosis.
    Diabetes. Early research suggests that taking 1.5 grams of taurine twice daily for 4 months does not affect blood sugar, blood fats, or insulin levels in people with diabetes.
    Exercise performance. Research suggests that taking 1-1.66 grams of taurine before exercise does not improve overall exercise performance. Using products containing taurine combined with other ingredients might improve cycling performance but not strength training or sprint performance.
    Stomach ulcers caused by Helicobacter pylori (H pylori) infection. Early research suggest that taking 500 mg of taurine twice daily together with conventional treatments for 6 weeks reduces H. pylori infection and improves ulcer healing.
    High blood pressure. Early research suggests that taking 6 grams of taurine daily for 7 days reduces blood pressure in people with borderline high blood pressure.
    Anemia due to iron deficiency. Early research suggests that taking iron with 1000 mg of taurine improves red blood cell counts and iron levels in women with anemia due to iron deficiency.
    Mental performance. Early clinical research suggests that taurine, in combination with caffeine, glucuronolactone, and B vitamins (Red Bull Energy Drink), can improve attention and reasoning in adolescents, but does not improve memory.
    Muscle soreness. Research suggests that taking 2 grams of taurine together with branched chain amino acids (BCAAs) three times daily for 2 weeks reduces muscle soreness in healthy people who do not exercise regularly.
    Inherited muscle wasting disease (myotonic dystrophy). Early research suggests that taking100-150 mg/kg of taurine for 6 months improves the ability to relax muscles after use in people with myotonic dystrophy.
    Lack of sleep. Early research suggests that taking taurine plus caffeine or a combination product containing taurine, caffeine, glucuronolactone, and B vitamins (Red Bull Energy Drink) reduces sleepiness and improves reaction time in people who are sleep deprived.


Δόση και παρενέργειες

Quote
από webmd.com
The following doses have been studied in scientific research:
BY MOUTH:For the treatment of congestive heart failure: 2-6 grams of taurine per day in two or three divided doses. For the treatment of acute hepatitis: 4 grams of taurine 3 times daily for 6 weeks.

Taurine is POSSIBLY SAFE for adults and children when taken by mouth in appropriate amounts. Taurine has been used safely in adults in studies lasting up to one year. It has been given safely to children for up to 4 months. People enrolled in research studies have not reported any side effects connected with the use of taurine. However, there is one report of brain damage in a body-builder who took about 14 grams of taurine in combination with insulin and anabolic steroids. It is not known if this was due to the taurine or the other drugs taken.

Special Precautions & Warnings:
Pregnancy and breast-feeding: Not enough is known about the safety of taurine in pregnancy and during breast-feeding. Avoid using it.

Bipolar disorder: There is some concern that taking too much taurine might make bipolar disorder worse. In one case, a 36-year-old man with adequately controlled bipolar disorder was hospitalized with symptoms of mania after consuming several cans of an energy drink containing taurine, caffeine, inositol, and other ingredients (Red Bull Energy Drink) over a period of 4 days. It is not known if this is related to taurine, caffeine, inositol, a different ingredient, or a combination of the ingredients

Quote
από examin.com
The observed safety limit, the highest dose for which one can be relatively assured that no side effects will occur over a lifetime, has been suggested to be 3g of taurine in supplemental form (in addition to food intake) a day.[109] Higher doses have been tested and well tolerated, but not enough evidence is available to suggest lifelong safety of said doses.

There is a notion that taurine causes heart damage, which is currently unsupported (and contrary to a fair bit of evidence). This appears to be due to a misunderstanding of why serum taurine levels are elevated during cardiac failure (which is from taurine leakage from cells).


Για περισσότερη μελέτη:

Δε θα σας δώσω πολλές πηγές, νομίζω η σελίδα examine.com και η wikipedia είναι υπεραρκετές για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα.

Υπάρχει και μία ακόμα σελίδα της lifextension.com η οποία φαίνεται πολύ τεκμηριωμένη και καλογραμμένη. Όμως είναι και εταιρία πώλησης συμπληρωμάτων και ίσως σε αυτό οφείλεται η έντονη παρότρυνση που διαπνέει όλο το άρθρο για συμπληρωματική λήψη ταυρίνης...


   Κατεβάστε το δωρεάν βιβλίο σας εδώ!